Talang i teknikbranschen


Mats Bergmark har jobbat som rekryterande chef sedan 1999. I takt med att teknikbranschen expanderar världen över har efterfrågan på talang skjutit i taket. Men hur ser resan ut för de som rekryterar? Mats minns hur yrket såg ut förr och kan skratta när han tänker tillbaka på den tiden.

- Du kunde arbeta periodvis med rekrytering, sätta ut en annons och sedan släppa det för att fokusera på annat medan ansökningarna rullade in och kandidater utvärderades.

Idag är rekryteringsarbetet en av huvudprocesserna som alltid måste hållas i rullning. Det har blivit svårare och svårare att hitta bra kandidater. Idag är det dels en konjukturfråga, men det finns också en underliggande brist på kvalificerad ingenjörskompetens vilket gör att det numera krävs aktiv uppsökning av kompetens på ett annat sätt än förut.

- Som arbetsgivare måste vi bli mer attraktiva och bättre på att presentera oss för de presumtiva kandidaterna, fortsätter Mats. Det är spännande hur rekrytering och Employer Branding blivit mer och mer integrerat genom åren. Kandidater idag är mer medvetna och insatta än vad de var historiskt.

Innan kandidaterna kommer till en första anställningsintervju är de pålästa. Via LinkedIn eller andra sociala medier känner de nästan alltid någon anställd eller f.d. anställd på företaget dit de söker. Om inte kan med säkerhet relevant information hittas på annat sätt.

Av dessa anledningar är Employer Branding idag en extremt viktig del av rekryteringsprocessen. Allt ett företag gör syns och uppmärksammas av presumtiva anställda som idag i allt större utsträckning drivs av att arbeta på ett företag som de kan vara stolta över. Den egna personalen blir i och med detta också allt viktigare som ambassadörer för framtida medarbetare.

Dagens talanger vill inte bara jobba på ett företag som ger en bra lön och en personlig utveckling utan det är minst lika viktigt att de trivs med sina kollegor och kan känna en stolthet över det arbete som arbetsgivaren utför. I arbetet som rekryterande chef finns därför en ständig utmaning i att balansera arbetsfördelningen - tiden för rekrytering får inte äta upp tiden som läggs ner på att förvalta den talang som redan finns.

Mats Bergmark

Rekryterande chef på Tritech

VIDARE TILL ANDRA INLÄGG

- Det agila som inte syns

- Drönare som räddar liv

- Learning is the new currency

OM TRITECH

Tritech är ett tekniskt utvecklingshus som tar fram intelligenta produkter och system. Vi realiserar innovationer, tjänster och prylar inom IoT (Internet of Things).

Vi arbetar för så väl större etablerade bolag som start-ups. Vi hjälper våra kunderi hela processen från idéframtagning till färdig produkt.

Vi är jordnära och alla får möjlighet att synas, höras och utvecklas ihop med duktiga kollegor. Vår kultur genomsyras av nyfikenhet, innovation och gemenskap.Alla på Tritech bygger vår kultur och vår kultur är vårt varumärke.

Läs mer om Tritech