Lätta fötter i tech-branschen

Myten om att det krävs 10 000 timmars övning för att bli expert inom ett område slogs hål på för många år sedan. En studie visade att den gamla myten var baserad på medelvärden, men att den verkliga tiden det tog för att nå expertnivå varierade väldigt mycket från person till person. Hur kommer det sig då att det fortfarande krävs ett visst antal år erfarenhet i merparten av alla platsannonser? Går det mäta kunskapsnivå i antal år, i tid? Representerar åren i arbetslivet hur duktig en person är?

Gunnar Winqvist Tjäder, Manager på Tritech, är inne på att ta bort alla krav på arbetslivserfarenhet i samband med rekrytering och bara gå på drivkrafter.

– Vi är dock inte riktigt där än, säger han. Alla är erfarna på något sätt, frågan är bara inom vad och hur mycket. Vissa som kommer direkt från högskolan har på något sätt kunskapen från start. De kommer in på sitt första uppdrag och agerar erfaret. Har man krav på ett visst antal år i arbetslivet så missar man dem.

Jag har ingen åldersnoja åt andra hållet heller, fortsätter Gunnar. Nu råkar det vara så att jag själv också börjar komma upp i åren. Äldre personer har så mycket att ge. Det är tufft att göra karriär som stressad småbarnsförälder. Märkligt det där - man är som mest eftertraktad i arbetslivet när man har det som mest påfrestande privat. Jag tror det är något man måste tänka nytt kring.

När Gunnar rekryterar är det dock ett krav att man har ett gediget teknikintresse. Teknikbranschen utvecklas och förändras konstant och i en rasande fart. Som konsult gäller det att ha lätta fötter, hålla sig uppdaterad och skaffa sig ny kompetens snabbt. ”Learning is the new currency” och den valutan är svår att mäta i timmar…

Elin Barnholdt

Tritech

OM TRITECH

Tritech är ett tekniskt utvecklingshus som tar fram intelligenta produkter och system. Vi realiserar innovationer, tjänster och prylar inom IoT (Internet of Things).

Vi arbetar för såväl större etablerade bolag som start-ups. Vi hjälper våra kunder i hela processen från idéframtagning till färdig produkt.

Vi är jordnära och alla får möjlighet att synas, höras och utvecklas ihop med duktiga kollegor. Vår kultur genomsyras av nyfikenhet, innovation och gemenskap. Alla på Tritech bygger vår kultur och vår kultur är vårt varumärke.

Läs mer om Tritech